Med världen som klassrum

Costa Rica, Nya Zeeland, Bosnien. Eleverna på Think Global School flyttar ständigt mellan länder och världsdelar. Nu har de landat i Nacka. 

Text: Lotta Holmström Foto: Anders G Warne, där ej annat anges

Ett klassrum ska skapas. Strålkastaren ska hålla publiken fokuserad på huvudkaraktären i scenens främre högra hörn. Under tiden ska en enkel skolmiljö växa fram genom att stolar ställs på rad i mörkret. Men det är för få som bär och det blir alldeles för ljudligt.

Sabrina Diekow, elev i årskurs 12 och en av två regissörer, bryter repetitionen.

– Var är dansarna som ska bära rekvisita? Alla måste komma ihåg vad ni tagit på er att göra!

rod-dans-scen.jpg
Mayoya Riofrio spelar huvudrollen Jade och Sabrina Diekow hennes mamma. Sabrina är dessutom en av två regissörer. Foto: Anders G Warne

Vi befinner oss på stora scenen på Dieselverkstaden i Nacka utanför Stockholm. Eleverna som, tillsammans med läraren Sam Nelson, övar inför morgondagens föreställning av pjäsen ”Meet me in dreamland” går på Think Global School (TGS). Deras skola har ingen fast bas, utan besöker minst tre platser runt om i världen varje läsår. Lärare och elever reser hem mellan terminerna, och så återsamlas de igen på en ny plats.

Sally Alm, elev i årskurs 11, om hur det är att läsa på IB-programmet

Skolan följer utbildningsprogrammet International Baccalaureate (IB) och kursplanerna skapas av lärarna utifrån förutsättningar och möjligheter i varje land.

– Det platsbaserade lärandet är kärnan i vår verksamhet, säger skolans rektor Jamie Steckart.

Att anpassa kursplanerna till den fysiska skolmiljön är lättare i vissa ämnen än i andra, beroende på vilka platser de besöker. För Nick Martino som undervisar i historia och religion är det nästan alltid enkelt. De flesta platser har en koppling till något han vill ta upp i undervisningen.

– Det här är världens bästa jobb! säger han och ler stort.

Men för Guillermo Machado, lärare i matematik, kan det vara knepigare.

– I Grekland var det lätt för det gick att ta upp Pythagoras, Arkimedes och Euklides geometri, men i Sverige har det varit mer av en utmaning. Jag kunde inte hitta några kända matematiker.

I stället gick de in på statistik och träffade professor Hans Rosling. Eleverna har utifrån det mötet och tillgänglig statistik gjort videopresentationer kring globala frågor.

IB-programmet

  • Ett tvåårigt, engelskspråkigt gymnasieprogram som finns över hela världen.
  • I Sverige finns det på 33 skolor. Här föregås det av ett preparandår eftersom gymnasiet här ska vara treårigt.
  • Eleverna väljer sex ämnen, samt tre gemensamma: Theory of Knowledge (filosofi, logik, etik), Extended Essay (en forskningsuppgift som presenteras i en uppsats) samt Creativity, action and service (CAS, går ut på att uttrycka sig kreativt samt ge tillbaka till samhället).
  • Blir en elev inte godkänd efter det första året flyttas hen inte upp utan erbjuds att gå om ett år.
  • Slutprov sker sista terminen i de sex valbara ämnena och avgör 70 procent av betyget. Misslyckas man i ett prov har man ytterligare två chanser. Proven rättas centralt.
Sabrina DIekow, elev i årskurs 12.

Sabrina Diekow, elev i årskurs 12.

Trots att studierna inför slutprovet, som avgör 70 procent av betyget, är mycket krävande är det många i avgångsklassen som engagerat sig i teaterprojektet. Sabrina Diekow har även varit med och skrivit pjäsen och spelar en av huvudrollerna.

– Vi ser det som en sista chans att göra något riktigt häftigt och spännande, säger hon i en kort paus i repetitionerna.

Det är andra gången skolan är i Nacka, men första gången för de här eleverna. Det var nämligen här som den allra första terminen på Think Global School hölls 2010, även då i samarbete med den kommunala gymnasieskolan YBC.

Mike Hourahine ansvarar för tekniken på TGS. Alla elever har telefon, surfplatta och bärbar dator.

Mike Hourahine ansvarar för tekniken på TGS. Alla elever har telefon, surfplatta och bärbar dator. Foto: Lotta Holmström

– Vi har utvecklats, anpassat oss, förändrats och växt sedan dess, säger Mike Hourahine, teknisk chef och en av dem som varit med från starten.

Han tillhör den del av personalen som inte alltid finns på plats på skolan, men reser dit med jämna mellanrum.

Förberedelserna börjar ungefär ett år innan skolan ska resa till en ny plats. I början är det mycket praktiskt som ska lösas, som lokaler och mat. Närmare inpå anlitar skolan lokala experter med ett stort nätverk som i samarbete med lärarna kan ordna intressanta föreläsningar och komma med idéer till utflykter, det TGS kallar weXplore.

Enlarge

hundspann
Think Global School på WeXplore-utflykt i Kiruna.

Lindsay Clark, TGS

I Sverige har de bland annat tillbringat en vecka i Kiruna och Abisko där de sett och lärt sig om norrsken, samernas liv och traditioner, gruvdriften och flytten av Kirunas stadskärna. De har åkt både hundspann och skoter samt berättat historier kring lägerelden.

– Vi lär oss saker på den plats där det faktiskt hänt, vilket skapar en länk med förstahandsupplevelser. Det gör allting så mycket mer verkligt, säger skolans enda svenska elev Sally Alm som går i årskurs 11.

Hon hade inte räknat med att komma till Sverige under studietiden, men tycker att det är skönt, berättar hon. IB-programmet är två år långt och innebär mycket intensivt pluggande. På hemmaplan kan hon fokusera mer på studierna. Hon har också fått fungera som guide åt sina klasskamrater.

– Jag får se Sverige ur ett internationellt perspektiv. Det är väldigt intressant att höra åsikterna från de andra som aldrig varit här förut, säger hon.

Hon lär sig även mycket av att gå i skola med elever från andra länder.

– På en historielektion kan man gå runt i klassen och fråga ”från ditt perspektiv, hur påverkades ditt land av andra världskriget?”. Det är historier man aldrig skulle hört annars. Historieböckerna kan glömma vissa delar av världen.

Eleverna om vad de tar med sig från Sverige i form av minnen och lärdomar.

Eleverna handplockas utifrån ansökningar. Det är viktigt både med akademiska meriter och att de har ett eget driv. Allt för att säkerställa att de ska klara av det ganska påfrestande livet på ständig resa.

Jamie Steckart, rektor på TGS.

Jamie Steckart, rektor på TGS. Foto: Lotta Holmström

– Vi är inte ute efter att de ska kunna memorera en massa fakta och sen bara upprepa det. Världen fungerar inte så. Vi söker elever som är problemlösare, kritiskt tänkande och vill diskutera. De måste vara flexibla och kunna anpassa sig till nya förhållanden, säger rektor Jamie Steckart.

– De behöver vara självgående. Erfarenhet av voluntärarbete och att de har en entreprenörsanda är också meriterande, fyller teknikchefen Mike Hourahine i.

Ett år på Think Global School kostar 673 000 kronor. För att skolan inte bara ska rekrytera elever från familjer med hög inkomst finns finansiellt stöd att söka. Men resorna till och från skolans olika hemvister under året måste föräldrarna alltid stå för.

Elevernas egen trailer för pjäsen.

Pjäsen, som även innehåller dans, musik och spoken word, har eleverna skrivit och koreograferat själva. Den ingår i IB-ämnet CAS – creativity, action and service – som går ut på att eleverna ska vara en del av samhället.

Pjäsen handlar om en ung kvinnas utveckling mot ett större självförtroende och ett bättre samspel med sin omgivning. Det är lätt att dra paralleller till elevernas egen utvecklingsresa. De som läser på TGS alla fyra åren får uppleva minst 12 olika länder.

På frågan om åren på TGS förändrat deras syn på livet svarar de ”helt klart!”, ”absolut!”. De har fått nya perspektiv och lärt sig tänka mer kritiskt och se saker från olika aspekter, säger flera elever.

Sabrina Diekow löser stolsituationen på scenen. Tejpmärken på golvet får bli en hjälp till var stolarna ska stå.

I sista minuten kommer Jonah Dollery, som spelar pappan i pjäsen, in. Han har skrivit ett prov på morgonen och hoppar rakt in i handlingen.

Efter ett par omtagningar sitter det.

– Det där var verkligen bra, ni kan vara stolta över er själva, säger läraren Sam Nelson som är huvudansvarig för teaterprojektet och även spelar gitarr och sjunger i föreställningen.

samnelson_laktare_gitarr.jpg
Spanskläraren Sam Nelson är huvudansvarig för teaterprojektet. Han ser till att allt flyter på under repetitionen och är dessutom en del av musikteamet.

För honom har det varit en intensiv period. Han har engagerat sig i teaterprojektet utöver sin vanliga lärartjänst i spanska.

– Det finns en risk att man bränner ut sig i det här jobbet. Det finns så många fördelar med den här skolan – vi har världens bästa elever, vi får uppleva världen. Men det är inte något som passar alla.

Under åren har Think Global School brottats med en hög personalomsättning, men rektor Jamie Steckart säger att de börjar få bukt med den.

– Nu när vi rekryterar försöker vi snarare avskräcka och få personen att tänka igenom om de verkligen vill. För det låter som ett fantastiskt coolt jobb men det är verkligen en utmaning.

Han jämför jobbet med ett ”vanligt” utlandsuppdrag där det ofta finns ett sammanhang av andra utlänningar som välkomnar dig och som du kan umgås med. När man är tillfälligt på varje plats måste man arbeta desto hårdare för att hitta ett umgänge, knyta kontakter och reda ut allt det praktiska, och allt detta sker minst tre gånger om året.

Planeringen måste också ske löpande, så medan lärarna undervisar på en plats med allt vad det innebär av möten med nya människor och platsbaserat lärande, måste de planera sin kursplan för nästa plats.

– Det är lite som att byta däck medan bilen rullar, säger Jamie Steckart.

Flera anställda vittnar om att de jobbar i princip dygnet runt. Skola och fritid flyter ihop för såväl elever som lärare när man både studerar och bor tillsammans. Lärarna är ofta delaktiga i elevernas fritidsaktiviteter.

Det är lite som att byta däck medan bilen rullar. – rektor Jamie Steckart om att vara på en plats och skriva kursplan för nästa.

– De behöver vuxna omkring sig och vi får en roll som ett slags surrogatföräldrar, berättar Sam Nelson.

Det kan vara slitigt och med bara dagar kvar av vistelsen i Sverige längtar Sam Nelson till ledigheten.

– Det är svårt att få ihop det här jobbet med ett fungerande privatliv. Men det finns de som har distansförhållanden, säger han innan han packar ner sin gitarr efter repetitionen.

Fyra dagar senare är scenen en helt annan: ett avlångt mötesrum, längst fram studenten med sin dator kopplad till en projektor och på den en noga förberedd presentation. Vidare ett avlångt mötesbord och i andra änden en panel med fyra lärare vars uppgift är att bedöma och ställa frågor. Det är dags för eleverna att hålla föredrag i Theory of knowlege, ett IB-ämne som tränar eleverna i att tänka kritiskt. Undervisningen innefattar diskussioner om logik, etik och filosofi. Föredraget och en uppsats ligger till grund för 20-30 procent av slutbetyget. Resten avgörs av slutprovet i maj den sista terminen.

Först ut är Ronnie Tene som talar om sin uppväxt i Israel och vad hon fått lära sig om gott och ont i ett perspektiv utifrån vad hon lärt sig på TGS.

Russell Cailey, lärare i IB-ämnet Theory of Knowledge.

Russell Cailey, lärare i IB-ämnet Theory of Knowledge. Foto: Lotta Holmström

– Innan jag började på TGS såg jag saker väldigt svartvitt. Nu förstår jag att det handlade om brist på kunskap, säger hon bland annat i sitt föredrag.

Det ligger en spänning i luften. Några av eleverna låter ett par klasskompisar sitta med under föredraget. Andra föredrar att vara ensamma med panelen. Många pratar fort, fort. Någon kommer av sig och ber nervöst om att få börja om från början.

– Ibland behöver vi skapa formella sammanhang och visa att detta är viktigt, säger Russell Cailey, lärare i Theory of knowledge och historia och den som håller i dagens panel.

ThinkGlobal-24-2-Redigera.jpg
Sabrina Diekow håller föredrag i Theory of Knowledge inför en panel med fyra lärare.

Sabrina Diekows föredrag tar avstamp i bombningen av Dresden under andra världskriget. Hennes frågeställning rör i vilken grad ordval och språk formar vår förståelse av historiska händelser. Likt flera av sina klasskamrater behandlar hon skillnaden mellan handlingar drivna av förnuft, känsla och tro.

– För att verkligen förstå måste vi hålla isär vår egen bild av vad som är rätt och förstå att även ett annat handlande kan vara strategiskt framgångsrikt. Det är något jag lärt mig när jag studerat bombningen av Dresden, säger hon och tar under föredraget upp erfarenheter hon gjort på plats i flera länder under resorna med TGS.

Joann McPike grundade Think Global School 2009 tillsammans med sin man.

Joann McPike grundade Think Global School 2009 tillsammans med sin man.

Längst bak i rummet sitter TGS grundare Joann McPike. Trots att hon inte har någon officiell roll i skolarbetet tycker hon om att besöka skolan vid sådana här tillfällen då hon kan se hur eleverna utvecklats.

– Det ger mig en fantastisk tillfredställelse. De lär sig mycket om sig själva och utvecklas till att bli blir uthålliga, lösningsorienterade och bestämda, säger hon.

Nedsjunken i en fåtölj riktar hon sin intensiva blick och hela sin uppmärksamhet mot eleven där framme. Även hon bryter in med frågor efter presentationen.

Hon grundade skolan utifrån sin egen familjs behov. Hon är fotograf till yrket och reser mycket.

– När min son var 13 år gammal hade han redan besökt 72 länder. Vi tog med honom på våra resor när han var liten och såg hur han utvecklades av det. Vi ville inte att han skulle börja i en skola som skulle begränsa honom till ett sätt att se världen, så vi bestämde oss för att starta en egen skola, säger Joann McPike.

Hennes idéer om att man lär sig bäst av att se världen och möta många olika världsbilder är skolans kärna.

– Jag vill att eleverna ska förstå att det finns många olika perspektiv. Jag vill att de ska utvecklas till ledare, i sina sammanhang eller i världen.

Men från början möttes Joann McPike av stor skepsis från omgivningen. Hur skulle hon, utan erfarenhet, kunna grunda en skola?

– När jag startade skolan sa jag till eleverna att det här är ett undervisningsexperiment och ett socialt experiment – ni kan komma att behöva gå till psykologen allihop, eller så blir ni de mest välanpassade vuxna man kan tänka sig när ni är 20 år. Det har visat sig att de utvecklas till välanpassade, öppensinnade, kreativa och empatiska unga vuxna. Om 50 år får vi facit på vilken effekt det har haft på deras liv och deras värld.

Think Global Schools video-vykort från Sverige. Sammanställt av Lindsay Clark.
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *